Ejner Hessel vælger stjerne-løsning til stjerne-biler
Danmarks største Mercedes-forhandler og serviceværksted Ejner Hessel automatiserer reservedelslageret. Løsningen integreres med Autoline, som er autobranchens ERP-system.
Reservedele er en kritisk faktor på et værksted. Der er mange, de fylder meget og de skal være på rette sted, når de skal bruges. Ejner Hessel var udfordret på pladsen og har for at optimere pladsudnyttelsen på reservedelslageret valgt at investere i 2 ClassicMat™ lagerautomater fra Effimat og lagerstyringssystemet LOGIA fra Roima Denmark.
LOGIA styrer automaterne og er integreret med Autoline. Data deles imellem de 2 systemer og forretningsgange er bundet sammen og effektive. Lagerstyringssystemet LOGIA har en enkel snitflade med standard API’er og protokoller, og kan let integreres med ERP-systemer og andre løsninger.
”Det er simpelthen banebrydende for branchen, at ClassicMaterne kan integreres direkte med Autoline. Autoline er blevet udviklet og forfinet gennem 30 år, og det bruges i dag af mere end 4000 bilforhandlere i 45 lande” udtaler Niels Have, salgschef hos Roima Denmark.
ClassicMaterne giver Ejner Hessel en kompakt lagringsform og giver en god udnyttelse af kvadratmeterne. To automater med et footprint på i alt 25 m2 giver 40 m3 lagerplads. Som bonus får Ejner Hessel øget effektiviteten i forbindelse med indlagring og pluk af reservedele.
Nye rutiner på reservedelslageret
Alle planlagte servicejobs forberedes dagen før bilerne kommer ind. Lageret plukker de reservedele, der planmæssigt skal bruges til de planlagte jobs fx 100.000 km eftersyn og leverer reservedelene til rette sted på værkstedet.
Derudover er der uforudsete reparationer, og biler der kommer ind ’akut’. Når bilens ’diagnose’ er stillet, registreres denne og behovet for reservedele i Autoline. Bestillingen af reservedele sendes automatisk videre til LOGIA, så lageret kan igangsætte pluk af de pågældende reservedele. Det er super effektivt og der er en kort responstid på levering af reservedelene til værkstedet.
Løsningen går i drift i januar 2018.