Luk

Optimera

Lager- og logistiksituationen

Optimera er Norges største byggevare forhandler. Virksomheden tilbyder sine kunder et omfattende varesortiment på mere end 25.000 varer (bl.a. maling, interiør, jernvarer og byggevarer), effektiv distribution samt en række serviceydelser. 

Optimera oplevede et øget behov for lagerplads på det 13.000 m2 store lager, hvor særligt de mindste komponenter, optog uforholdsmæssigt meget plads på det manuelle lager. Optimera valgte at investere i lagerautomater til de mindste komponenter. 

 

Løsningen

Løsningen omfatter seks Compact lagerautomater med LOGIAs lagerautomatstyring. LOGIA har fuld integration med Optimeras ERP-løsning Lawson M3. Lagerautomaterne anvendes til ca. 3.500 artikler med høj værdi, lavt volumen eller som er ømfindige overfor støv på det manuelle lager. 

LOGIA styrer indlagring og pluk herunder optimering af lagerplads samt indlagrings- og plukkeeffektivitet. Varemodtagelse og forsendelse foretages i Lawson M3, hvorfra LOGIA henter data til generering af indlagrings- og plukkeordrer og returnerer data efter ordreafvikling. 

LOGIA administrerer automaternes hylder og inddelingen af disse i flere rum samt sikrer en høj fyldningsgrad i automaterne. LOGIA styrer fordelingen af artikler ud på de seks automater. Dette giver maksimal udnyttelse af alle automater, og sikrer at alle artikler er tilgængelige. Indlagrings- og plukkejobs fordeles jævnt på automaterne, så alle holdes i gang. 

 

Optimeret plukkeproces 

Ordreekspedition afvikles via et batchplukkeprincip, hvor der plukkes op til 10 ordrer ad gangen. Ordrer plukkes i den rækkefølge, der bestemmes ud fra ordrens rutetilknytning. Det er således den planlagte distribution, der er styrende for rækkefølgen. Når plukkebatchen aktiveres, begynder de seks lagerautomater automatisk at fremføre hylder med pluk. 

På lagerautomatens online skærm viser LOGIA hvilken artikel, der skal plukkes, hvilken mængde der skal plukkes samt hvilket rum på den fremførte hylde, artiklen er placeret i. Det vises desuden, hvilken kundeordre plukket skal ’afleveres’ til på plukkebordet. Når sidste ordrelinie er plukket, modtager lagermedarbejderen besked fra LOGIA og ordrekassen kan lukkes og påføres label med information til brug i forbindelse med evt. konsolidering med pluk fra andre lagerafsnit. 

Ved indlagring styrer LOGIA , at automaten henter en lokation, der størrelses- og beholdningsmæssigt passer til den pågældende vare og under hensyntagen til, om varen skal FIFO-styres eller ej. 

 

Integration til Lawson M3 

LOGIA sender automatisk data videre til Lawson M3, hvor man kan følge med i status på lagerbeholdning og afviklingen af jobs hen over dagen. 

 

Optimera

Ordreekspedition afvikles via et batchplukkeprincip, hvor der plukkes op til 10 ordrer ad gangen. Ordrer plukkes i den rækkefølge, der bestemmes ud fra ordrens rutetilknytning. Det er således den planlagte distribution, der er styrende for rækkefølgen. Når plukkebatchen aktiveres, begynder de seks lagerautomater automatisk at fremføre hylder med pluk.

På lagerautomatens online skærm viser LOGIA hvilken artikel, der skal plukkes, hvilken mængde der skal plukkes samt hvilket rum på den fremførte hylde, artiklen er placeret i. Det vises desuden, hvilken kundeordre plukket skal ’afleveres’ til på plukkebordet. Når sidste ordrelinie er plukket, modtager lagermedarbejderen besked fra LOGIA og ordrekassen kan lukkes og påføres label med information til brug i forbindelse med evt. konsolidering med pluk fra andre lagerafsnit.

Ved indlagring styrer LOGIA , at automaten henter en lokation, der størrelses- og beholdningsmæssigt passer til den pågældende vare og under hensyntagen til, om varen skal FIFO-styres eller ej.

Læs mere om Optimera.

Indhold

Intro

Lager- og logistiksituationen

Løsningen

Optimera

  • Total: 1
  • Roima produkt

    LOGIA WMS

    Content typeRoima produkt

  • Total: 1

Kontakt salg